TAP IN TAP OUT KFC 4

KFC IV

TAP IN TAP OUT

Utstilling 24. 11. 2023 – 02.02. 2024

 

Kunstnere: Juhana Moisander (Finland, videoinstallasjon), Hilde Jørgensen / Håvard Kranstad (skuptur), Ulf Melbye (lysinstallasjon), Grete Neseblod (installasjon), Andreas Zißler (Tyskland, lydskulpturer), Lisa Rytterlund (relieffer), Olav Mathisen (skulptur), Olav Mathisen (skulptur), Thomas Bugaj (lysinstallasjon), Frans Jakobi (bildeserie)

 

Juhana Moisander // Pied Piper // videoinstallation // lyd: Hanna Rajakangas

I utstillingen TAP IN TAP OUT fremstår videoinstallasjonen Pied Piper som det samlende og orkestrerende arbeid i utstillingen med sin sentrale plassering og det dominerende lydbilde i rommet.

Arbeidet er  projisert på pleksiglass i heptagonets indre, fight cagen fremstår som en scene med adgang for publikum og kan sees fra begge sider av projeksjonen, innenfra og utenfra.

En mann filmet i helfigur spiller lutt og blokkfløyte. Fløyten har vokst ut som en forlengelse av nesen. Kropp og instrument er ett, som om musikken er karakterens liv, eller musikken lever gjennom hans kropp, i en virkelighet der tiden har stoppet opp. I sin dualistiske tilstedeværelse fremstår karakteren seg selv nok, men formidler også anger og sorg sublimt gjennom sin 80-talls dress, blikk og agerende. Lydbildet er inspirert av en barokk-klassiker, og farger lesningen av karakteren i Moisanders video og de andre kunstneriske arbeider i utstillingen, samtidig er lydbildet brutt av nåtiden, gjennom en sampling av lyder fra naturen, vårens fugler.

Hilde Jørgensen / Håvard Kranstad // My Little Tony (Tony Tony Tony)   

Videoarbeidet Pied Piper er satt i sammenheng med det skulpturelle tablået My Little Tony (Tony Tony Tony) av Hilde Jørgensen / Håvard Kranstad. Skulpturene fremstår kontrastfylte i både materialitet og uttrykk, der Jørgensens former skapt av menneskelig avfall, støv, sparkel og sagmugg, fyllet i støvsugerposen, er konservert i ulike typer maling fra den tarveligste akryl til eggoljetempera, skulpturene skaper  former og overflater som kan sees som natur eller avtrykk av menneskelige skapelser. Form, overflate eller hud, blir dandert av Kranstads jaquardvever i markant koloritt og glitter i innfløkt mønstring. Deler av skulpturene er kolorert med pastellkritt i ulike hudfarger, flesh tint fra rosa til beige, dette gir inngang til å lese arbeidet i sin helhet som en overdekning av det vonde, hvordan vi skjuler det stygge i oss selv, selve mennesket, være seg Frognerfrue eller usikker kunstjente.

Ulf Melbye // Vreng / Klo // lysinstallasjon

Arbeidet Vreng / Klo består av 7 lysbokser som samlet utgjør formen av totalinstallsjonen Knipsu Fight Cage, og dermed også scenens altså heptagonets negative form. Lysskulpturene speiler arkitekturen i rommet og blir samtidig en lyskilde for å se rommet og kunsten. Skulpturene er seriekoblet til en lysmikser, og gjennom ulike fargenyanser og styrke i lyset skaper de fokus og momentum i rommets helhetsoppfatning.

Grete Neseblod // Ivar // Mors Blod // installasjon, ulike medier

Grete Neseblod deltar i utstillingen med installasjonene Ivar og Mors blod, som begge kan sees som en overhengende fare, en advarsel om tiden som var og tiden som kommer.

Mors Blod er vist i trappeoppgangen til 2. etasje og består av svarte stokker formet som utbrente fyrstikker i stort format, svarte bannere har overtatt flammenes sted og varsler en fremtid uten beskyttelse og varme.

I installasjonen Ivar, der tittelen og rammeverket i installasjonen er hentet fra en bestselger fra Ikea, møter vi en hylleseksjonen satt i vippepunkt, hyllen faller mot deg, fylt med plysjputer printet med svartmetallcover fra 90-tallet, den harde attityden og budskapet til musikken kontrasteres gjennom den lette, silkemyke materialiteten i putene.

Andreas Zißler // Wall Speakers // lydskulpturer

Lydarbeidet Wall Speakers er 5 lydskulpturer montert i den sorte relieffveggen UNDER II (Jørgensen / Mathisen).

Zißler skulpturer er en analog etterligning av det menneskelige systemet for lyddannelse, skulpturenes lyd er skapt gjennom etterligninger av den menneskelige strupe, støpt i silikon. Det tilføres luft gjennom “strupehodene” som produserer lyd som ligger mellom lyd og tale, menneske og maskin. Skulpturene tar visuelt form av ulike rørdeler og installert i relieffveggen blir objektene  en del av bygningens og totalinstallasjonens infrastruktur. Lydarbeidet er programmert opp mot Moisanders lydbilde og de to arbeidene utfyller og utfordrer hverandre både gjennom takt og tone.

Lisa Rytterlund // I  AM THE ULTIMATE FIGHTER // keramiske relieffer

I AM THE ULTIMATE FIGHTER av Lisa Rytterlund er en serie keramiske arbeider med en situasjonsbasert identitet. I utstillingen tar hun utgangspunkt i Knipsu Fight Cage og dens nære relasjon til Mixed Martial Arts. Gjennom skulpturelle relieffer med lekne og beskrivende titler som “Big Biceps, Big Dreams” viser Rytterlund 22 relieffer i utstillingen.

  

Olav Mathisen // Bål I – III  // skulpturer i pulp

De tre skulpturene er fragmenter av flammer støpt i pulp. Fragmentene gir assosiasjoner til branding både gjennom form og plassering i rommet.

Thomas Bugaj // New Land Escapes // lysbokser

Bugaj viser 7 fotografiske lysbokser der han med analogt mellomformatkamera har fanget et tidsøyeblikk. Tid, kraft og bevegelse er forplantet i fotografiets negativ, og gjennom stedsspesifikke lysbokser gitt liv igjen. Lysboksene er plassert på fight cagens trestruktur og plasseringen gir assosiasjoner til reklameskilt. Arbeidet er en fast del av totalistallasjonen fra KFC I.