Return of the Light and its Unbearable Brightness

Doris Frohnapfel
Heidi Mortenson
Ingrid Askeland
Maiju Salmenkivi
22.10 – 14.11 2010
Komediebakken 9

KNIPSUs tilknytning til Grønland, Ilulissat oppsto da vi inviterte filmskaperen Laila Hansen (GL) til Bergen, i februar 2009, for å vise sin dokumentarfilm Inuk Woman City Blues som en screening på Landmark og en forelesning på Røda Rummet med maskedans og storytelling. Laila Hansen var da ansatt som kunstnerisk ansvarlig ved Sermermiut kulturhus og inviterte oss til et samarbeid.

Vi snakker sammen om å gå videre. Workshop og prosjektrom i Arktis. Jeg vil også reise dit verden forsvinner.

Våren 2010 drar vi til Ilulissat, først på en research-tur, deretter med vårt kunstneriske team Ingrid Askeland, Maiju Salmenkivi, Doris Frohnapfel og Heidi Mortenson. Vi prøver å forberede kunstnerne våre på hva vi kommer til å møte men vet vi er sjanseløse. Naturen er det mest eksotiske, dansegulvet så overfylt, samtalene og problemstillingene så aktuelle. Vi snakker ikke om klimakrisen hypotetisk, den er et ugjenndrivelig faktum, før og etter vi kunne jakte og fiske på vinterisen mellom fjordene.
Historiene er mange.

Å ankomme Grønland uten å kjenne på kolonialismen er vanskelig. Gatene flyter over med islandske, norske, danske og tyske gullgravere i ledende stillinger innen ekstrem adventure, entrepenører eller kommunal ledelse. Få av dem har lært seg språket og ingen av dem kan synge, men de tjener pengene. Sangkunnskapene viste seg under den spontane Greenland Grand Prix på tampen av vår One Night Only Art Event i kulturhuset Sermermiut. Der våre medbragte kunstnerne viste arbeider og Heidi Mortenson holdt konsert. Kulturscenen fra Ilulissat troppet opp, ung som gammel med konsert med Mooqqu og band, og impulsaktører fra publikum. Og Grand Prix som sagt.

Greenland 7 points. Finland 5 points. Germany 0 points.

Utstillingen på KNIPSU er et resultat av det kunstnerne opplevde på Grønland.

Støttet av Norsk Kulturråd, Bergen Kommune og Kulturkontakt Nord.

ARTISTS STATEMENTS

Old and new houses-Ilulissat, 2010

The single pieces and the wall installation “Old and new houses-Ilulissat” is inspired by the architecture of Ilulissat, the third biggest town in Greenland with some thousands inhabitants and some thousands sledge dogs. Houses are build where ever people settled. Also here; and with more commodities within larger conglomerations also in Greenland people move from the very remote sites. Than, old houses are enlarged or they built and move to new houses because todays needs are connected to larger rooms and spaces. Single houses in Ilulissat are built as one-floor-houses with a roof that is not used as a loft. There are single, one family houses and there are housing projects with flats. The single houses with very different and strong colours are prefabricated types in different sizes – for example Illorput Type 1, 58 qm; Illorput Type 2, 80 qm; Illorput Type 3, 80 qm (like Type 2 but different floor plan); Illorput Type 4, 104 qm.
Downsizing visual, photographic etc. experience to a minimum of form for example, but still giving a reference trace and an image has been a concept in several of my recent pieces. Looking for an reasonable abstraction so to say. From my photographic material I restructured, reconstructed the facade grids that have also a repeated window size. The material of wood cuts, made from Balsa wood, a soft material used for hobby and model planes, is not only possible to cut easily with a cutter but also relates to the wooden material the houses are built from in Ilulissat.

Doris Frohnapfel

DOCUMENTATION
From the exhibition:
[nggallery id=9]

From the workshop in Ilulissat:

[nggallery id=10]